Direktlänk till inlägg 7 september 2012

Ensamhet

Av Ia - 7 september 2012 21:30


Undrar om jag kommer att vänja mig vid att (tidvis) vara helt ensam? Eller ensam är jag egentligen inte. Jag har en hund som följer mig i hasorna vart jag än går som tur är. Men han är inte så pratvillig.


Nu är det ett år kvar till att sonen (förmodligen) börjat på något gymnasieprogram eller linje eller vad de nu har döpt det till. Maken jobbar periodvis borta och då kommer det att bli bara vovven och jag på veckorna. Märker att i ensamheten föds ett enormt behov av att prata med någon men när jag väl har sällskap så kan jag nöja mig med att vara tyst och bara vara. Låter idiotisk men så funkar jag.

En lätt apatisk känsla infinner sig och jag får inget gjort. Inte ens dammsugarn rastas fast behovet finns.  

Det är till och med svårt att komma i säng och somna. Om bara DET vore enkelt så skulle "dötiden" gå fortare!


Sen kommer det här med maten. Urtrist att äta ensam så det går bort direkt. Älskar när det samlas mycket folk runt matbordet. Vi är tre i den "biologiska" familjen men är oftast fler när vi ska äta. Underbart! Skulle kunna skaffa ett jättestort hus bara för att alla ska kunna rymmas. Maten som lagas "är för ett helt kompani" brukar det låta. Kan vara någon som kliver in genom dörren och är hungrig! Hörde något om ett land i sydeuropa där det vara brukligt att sätta fram en tallrik mer än man var vid bordet om det skulle dyka upp någon mer till bords. Då skulle det inte vara oartigt mot gästen när det redan stod en tallrik tillgänglig på bordet. Vet inte om det är en myt men trevligt lät det i alla fall.


Det blir nog till att fortsätta träna på att gilla läget. Tur att det någon gång tar slut på bensin i epan för då måste sonen vara hemma en stund ;)


Hur hanterar ni ensamheten?

Lagar ni mat för en person?

Sover med radion på ?

Hur får ni tiden att gå?


Kan låta som ett fjuttigt problem i detta samhälle men just nu är det ett stort för mig... 



 
 
Ingen bild

Anja

7 september 2012 21:59

Hej hej, man tycker att ett år är lång tid å vänja sig på, men icke, ett tu tre är den dagen här då han ska flytta, Philip har flyttat till Halmstad, där han går Jb Gymnasiet, Handboll med inriktning Idrott och hälsa. Å jag måste säga att d var inte så fasligt tungt när han flytta, men usch å fy så tråkigt å äta själv,. Jag lagar oftast mat för några dagar å äter rester sen. Nej har ingen radio på däremot har jag ibland musik i telefon å hörlurar.
Tiden räcker inte till skulle jag vilja säga, men så klart ibland på kvällar å helger kan d kännas tomt..
Bara ringa å prata// Kram Anja

 
Ingen bild

Åsa

7 september 2012 22:05

Ja du kära vän:) jag har nästan samma"problem".
Sambon borta hela veckan och barnen sover, men de finns ju ändå här...än så länge:). Jag är ju inte helt själv utan små snarkande fina grabbar sover...men apatisk det blir man ändå. Varken ork eller lust finns till att göra det man borde:(
Jag vet ju att det blir andra rutiner snart när Charlie blir större så jag försöker att njuta av lite tid med en bok...men det är svårt ibland.
Vi borde ses snart, blev ju inget förra hösten(den glömmer jag helst, vidrigaste hösten på länge) kanske dags att ta nya tag:))
Stora kramar💚

 
Mikaela

Mikaela

7 september 2012 22:24

Jag har varit ensam i flera år, i mitt förra förhållande var jag mest ensam då han jobbade borta han med.. Jag lärde mig tyvärr aldrig att leva med det. Och värre blev det då jag blev ensamstående. Nog för att barna är duktig på att prata! Men ibland kände man att man saknade en vuxen att konversera med.. Eller bara att ha någon nära.
Det brast lite för mig i vintras, då lilleman på (då) 5 och ett halvt vägrade lägga sig att sova och kämpade på och slocknade i mina armar kl23 för att "mamma, om jag går och lägger mig är ju du helt ensam" har än idag inte lärt mig att leva ensam, ändå blir jag helt ensammen varannan helg. Då åker jag helst runt till folk eller vistas i huset. Lägenheten är för tom och tyst för mig då :/
Kram!

http://Www.Mikaelacecilia.wordpress.com

 
Erika

Erika

8 september 2012 20:25

Jag tycker inte att det är ett litet problem. Jag hatar att vara ensam. Och jag håller med dig när du skriver att behovet av att prata är gigantiskt när man är ensam och när man inte är själv kan man lika gärna bara vara tyst. Och jag känner personligen att jag stänger in mig lite granna. Gör ingenting, pratar inte så mycket med någon, och det känns som att jag inte lever upp fören Olle kommer hem igen.
Men jag försöker att läsa så mycket som möjligt. Iofs så pluggar ju jag så jag har ju alltid något att göra. Kikar alltid på filmer som jag vet att Olle inte har något intresse av att se. Att sova är en stor uppgift. Jag har svårt att slappna av och att sova över lag när jag är ensam. Men det är bara att försöka komma över det. Jag försöker att inte tänka på hur mörkrädd och ensam jag är. Men det är stundvis jävligt jobbigt. Hoppas du finner dig trivas bättre med ensamheten ju mer tiden går. :)

http://www.eriikanu.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia - 11 augusti 2012 15:27


  Den godaste sylten man kan äta till pannkaka är blåbärssylt. Tydligen är det ganska olika när det gäller tillgången på dessa små goda blåa bär i skogen. Men just utanför knuten hos mig finns det. Nåja, två hundra meter från knuten. Ganska säke...

Av Ia - 7 augusti 2012 13:18

När ett läsår håller på att ta slut och sommarlovt är i antågande börjar listorna att fyllas med diverse saker som ska göras under sommaren. Semestrar, baddagar på stranden, folk som man ska besöka, renoveringsprojekt som ska påbörjas, fortsättas ell...

Presentation


Kvinna, fru, mamma, ragunda-bo, storasyster, svägerska, lärare, vännina/vän, arbetskamrat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards